Telur Dalam Semak

Posted by

Tengah-tengah tolong ibu buat pangkin penjemur mee siput, tiba-tiba keluar ayam dari semak samun.. Tak ada lah semak pun, cuma ada rumput-rumput dengan pokok labu ibu.. Tahu je lah ibu tu, suka sangat tanam pokok labu.. Kalau boleh keliling rumah semua nak tanam pokok labu.. Pantang betul kalau ada yang menyusik pokok labu ibu.. Sayang betul ibu kat pokok labu.. hehe..


Ni dia ha.. Jumpa 2 biji telur dalam semak.. Ni mesti ayam tadi yang punya.. Tengok betul-betul.. Ni bukan telur ular ye.. Telur ular warna biru dan agak panjang.. Tu yang izan pernah jumpa lah, mungkin ada juga yang warna putih.. Tapi yang ni izan yakin dan pasti adalah telur ayam..

Moral of the Story:
Ayam yang dipelihara dengan baik akan mempunyai kehidupan yang lebih baik. Manusia yang dijaga dan diberi didikan yang sempurna juga akan mempunyai kehidupan yang lebih teratur dan sempurna.. Berbeza dengan ayam ini, ia bukan milik sesiapa, tiada tempat tinggal, bertelur di dalam semak tiada tempat berteduh, esok lusa hujan, telur jadi rosak, tiada lagi manfaat yang boleh diperolehi.. Begitu juga dengan manusia.. Mereka yang terbiar akan rosak akhlak tanpa bimbingan daripada sesiapa, sehingga melahirkan anak yang tidak sah taraf dan dicampak ke merata tempat.. Untung nasib dijumpa orang, jika tidak dimakan haiwan.. Tiada lagi erti dan nikmat kehidupan yang boleh dirasai..


Nurizan Ahmad
Pengedar Sah Shaklee 
SMS/WatsApp/WeChat/Line : 013-6783854
Email : nurizanahmad@yahoo.com




Blog, Updated at: Wednesday, June 11, 2014

0 comments:

Post a Comment