Tak Perlu Risau Kolestrol Lagi

Posted by

Tinggal berapa hari je lagi nak puasa.. Ada yang kata, Ramadhan ni pesta makanan.. Mana tak nye, dengan bazar Ramadhannya lah, dengan buffet nya lah.. Dengan morehnya lagi.. Senang cerita memang banyak lah juadah-juadah yang dihidangkan pada bulan Ramadhan ni.. Walaupun juadah ni banyak, tetapi jangan dilupa, kita disyariatkan berpuasa ni untuk melawan syahwat dan hawa nafsu.. untuk kita sama-sama merasai keperitan mereka-mereka yang hidup susah tiada makanan di rumah.. Bukan suruh bermewah-mewah dengan pelbagai juadah makanan..

Dari segi perubatan pulak berpuasa merupakan detoksifikasi yang mana ia berlaku apabila fungsi proses makanan dalam perut berehat lebih dari 8 jam.. 11 bulan dah perut kita ni memproses makanan tanpa henti, berapa jam sangat lah kita tak makan di hari-hari biasa.. jadinya di bulan Ramadhan lah, perut kita nak rehat lebih lama dari bulan-bulan yang lain.. Apa yang izan nak ingatkan adalah di bulan yang penuh berkat dan rahmat, rezeki yang melimpah ruah, janganlah kita membazir, jangan makan berlebih-lebihan.. Maklum je lah bila perut dah lapar, tengok pulak macam-macam lauk pauk ada, nafsu pun membuak-buak nak ambil yang tu, nak ambil yang ni..

Yang dah sedia ada darah tinggi, kolestrol tinggi kena beringat-ringat sikit nak makan tu.. Boleh sengal-sengal tengkuk dibuatnya kalau terlebih makan.. darah naik.. tak pun kolestrol naik..



Untuk apa phytocol ni :

  1. Ia membantu menurunkan kadar LDL kolestrol (Bad Cholestrol)
  2. Ia menghalang hampir 80% LDL kolestrol dari diserap oleh badan.

BEST kan.. tak ada lah risau sangat nak makan juadah semasa buka puasa dan hari raya nanti yek.. Macamnana pun, makan tetap kena berpada-pada.. Sebab apa, kalau Allah nak bagi sakit bila-bila masa je boleh dapat.. Beringat sebelum kena, doa jangan lupa.. Doa penting, mintak lah apa pun.. Minta sihat, minta makan daging ni darah tak naik, minta makan kari kepala ikan ni kolestrol tak naik.. Walaupun nampak remeh tapi kesannya berbeza jika kita makan tapi tak doa, tak mintak pada Allah nak sihat.. ok..

Nurizan Ahmad
Pengedar Sah Shaklee 
SMS/WatsApp/WeChat/Line : 013-6783854
Email : nurizanahmad@yahoo.com



Blog, Updated at: Sunday, June 15, 2014

0 comments:

Post a Comment