Menu Sahur Segera - Tak Sampai 10 Minit

Posted by

Ramai di kalangan kita yang mengabaikan keperluan bersahur ketika berpuasa. Bersahur adalah sunnah Nabi dan dengan bersahur akan membezakan puasa kita orang Islam dengan puasa orang Nusrani. Dalam sebuah hadis ada mengatakan bersahurlah walau dengan sebiji tamar kering atau air. Menunjukkan di situ betapa pentingnya bersahur. Waktu yang paling sesuai untuk bersahur adalah 1/6 malam iaitu lebih kurang 2 jam sebelum masuk waktu Subuh. Kita digalakkan supaya melewatkan waktu sahur dan mempercepatkan waktu berbuka. Tetapi apa yang banyak berlaku ramai di kalangan kita yang malas bangun sahur. Lepas habis solat Terawih terus makan dan tidur. 


Menu ni adalah menu yang ringkas dan cepat tetapi lengkap. Sesuai untuk semua golongan usia serta sesuai juga untuk ibu mengandung mahupun yang mengusukan bayi. Cara penyediakan yang mudah, hanya campur ketiga-tiga item ini bersama air kemudian goncang atau kacau sehingga sebati. Tak sampai 10 minum pun bersahur.

  • ESP - memberi rasa kenyang yang lebih lama, serta membekalkan tenaga sepanjang hari
  • Performance Drink - mengekalkan kadar bendalir dalam tubuh, mengurangkan rasa dahaga
  • Meal Shakes - makanan segera yang mengandungi nutrisi lengkap
Izan yakin, pasti rasa berbeza apabila kita bersahur ketika berpuasa berbanding berpuasa dengan tidak bersahur. Jika kita sayangkan Nabi kita Nabi Muhammad S.A.W makan kita hendaklah mengamalkan sunnahnya. Dapat pahala tau bersahur ni.


Nurizan Ahmad
SMS/WatsApp/WeChat/Line : 013-6783854
Email : nurizanahmad@yahoo.com


Blog, Updated at: Friday, June 06, 2014

0 comments:

Post a Comment