Fibroid dan Kehamilan

Posted by

Setiap pasangan yang berumah tangga pasti inginkan cahaya mata.. semalam dikhabarkan seorang sahabat menghidap masalah fibroid.. Allahu Akbar.. Izan yang mendengar pun merasa sedih apatah lagi diri yang menanggung.. apa yang izan boleh buat hanya mendoakan sahabat dan pasangan tabah menghadapi ujian Allah ini.. setiap yang Allah beri itu pasti ada hikmah.. setiap ujian yang datang tu pasti ada rahmat yang nak datang.. 

FIBROID

Fibroid ni sejenis ketumbuhan yang tidak merbahaya yang mengadungi tisu-tisu otot yang berlaku dalam rahim. biasanya dihidapi oleh wanita yang berumur bawah 50 tahun.. sebanyak 20% wanita dalam lingkungan usia reproduktif iaitu 30-40 tahun.. pada usia melibihi 35 tahun, kejadian fibroid menjadi lebih kerap iaitu menjangkau sebanyak 40%..


mereka yang berisiko adalah:

  • wanita pada usia subur (30-40 tahun)
  • wanita yang over weight atau obese
  • wanita yang mempunyai ahli keluarga yang pernah mengalami fibroid
  • wanita yang tidak melahirkan anak
fibroid ni boleh juga berlaku pada wanita hamil.. terdapat beberapa risiko bila mengandung dan mempunyai fibroid.. antara risikonya adalah keguguran, kesakitan ketika hamil dan juga kelahiran pramatang.. Baca lebih lanjut tentang fibroid di sini Dr. Zubaidi



sms/watsapp/wechat/line: 013-6783854
email: nurizanahmad@yahoo.com


Blog, Updated at: Saturday, May 24, 2014

0 comments:

Post a Comment