Liku-liku Kehidupan

Posted by

Cobaan..

Barangkali aku yang tak serasi, barangkali aku yang tak bisa menyesuaikan diri dengan keadaan orang di sekeliling, barangkali juga aku yang tidak bisa menerima cara mereka dan telah membuat anggapan yang salah tentang mereka. Jika benar, aku lah yang bersalah.

Masih relevenkah pepatah "Masuk kandang kambing mengembik, masuk kandang lembu mengembok" pada zaman fasyak dan mungkar ini? Adakah kita perlu mengikut cara mereka bilamana kita berada dalam kumpulan mereka? Naluri sering memberontak untuk menjauhkan diri dari mereka, tidak mengikut cara dan gaya mereka. Masih salahkah aku, jika aku mengikut kata hati dan naluri ku. Sering ku berdoa agar ditemukan dengan orang-orang yang senaluri dengan ku agar aku selesa bersama-sama mereka. Tapi ku yakin setiap pertemuan itu pasti ada beribu hikmah yang tersembunyi. Barangkali juga pertemuan ini asbab untuk pertemuan yang lebih baik di hari-hari mendatang. Hanya Allah sahaja yang maha mengetahui segala sesuatu yang berlaku.

Aku berada di sini atas izin Mu dan juga atas rezeki yang Kau telah kurniakan kepada ku. Dugaan ini juga berupakan kasih sayang Mu kepada ku yang selalu leka dan lalai dalam mengingati Mu. Air mata sering mengalir setiap kali memohon pertolongan dari Mu agar segera dikeluarkan dari kemelut ini. Air mata juga sering ingin keluar setiap kali mengucap syukur tatkala dipermudahkan dalam segala urusan walaupun masalah ini masih belum selesai.

Ingin segali ku segera pulang ke sisi keluarga di kampung. Hati merintih setiap kali mengenangkan diri sendirian di sini. 4 tahun yang lalu, aku juga bersendirian di tempat asing tiada siapa di sisi, kini ia berulang kembali. Tidak ingin ku terus berada lama di sini. Sabar menunggu keputusan daripada Allah, Semoga diberikan petunjuk daripada Allah tentang keadaan yang sedang berlaku ini. Adakah harus diteruskan atau ditamatkan. Ku amat yakin, tiada sesuatu pun yang Allah ciptakan itu sia-sia melainkan ada manafaat dan hikmah untuk hamba-hambanya.


Bersabarlah, Berselawat lah, Beristighfar lah, Berzikir lah mengingati Allah.

Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar.

Insya Allah.



Blog, Updated at: Sunday, August 18, 2013

0 comments:

Post a Comment