Hamil dan Sihat

Posted by

Bagi ibu-ibu yang pertama kali hamil mesti teruja kan.. Nak berikan yang terbaik untuk anak yang dikandung.. Apa yang perlu dibuat bila didapati terdapat simptom-simptom hamil pada diri?. simptom-simptom hamil ni macam lewat datang haid dah dua bulan tak datang bulan, badan rasa letih, kurang selera makan, loya.. tapi ada juga sesetengah orang yang tak rasa loya, selera pun macam biasa.. ini bergantung pada badan masing-masing.. Apa yang perlu dibuat? boleh pergi beli pregnancy test di mana-mana farmasi.. dekat pregnancy test tu ada tunjuk cara macamana nak guna..


So, bila dah buat test tu tengok result ada berapa line.. kalau dua bermakna positive pragnant.. boleh pergi klinik untuk pengesahan.. kalau pergi klinik kerajaan, ibu yang hamil akan dibekalkan buku merah untuk pemeriksaan berkala.. Selain buku, ibu mengandung juga akan dibekalkan vitamin.. ni bermakna pentingnya pengambilan vitamin bagi ibu-ibu mengandung ni..



Vitamin apa yang baik untuk ibu mengandung?

1st Trimester (1-3 bulan)
- Vita Lea (multivitamin dengan zat besi)
- B-Complex (asid folik)
- Vitamin C
- Ostematrix (kalsium)
- ESP - soya protein

2nd & 3rd Trimester (4-9 bulan)
- Vita Lea (multivitamin dengan zat besi)
- B-Complex (asid folik)
- Vitamin C
- Ostematrix (kalsium)
- Omega Guard (minyak ikan)
- ESP - soya protein

Kesemua vitamin ni penting untuk perkembangan bayi yang dikandung dan juga untuk kesihatan ibu.. Nak tanya pasal vitamin-vitamin ni atau nak dapatkannya boleh hubungi izan..

sms/watsapp/wechat: 013-6783854
email: nurizanahmad@yahoo.com


Blog, Updated at: Tuesday, April 01, 2014

0 comments:

Post a Comment