Kisah Pulut dan Tempe

Posted by

Salam semua..
 
Nak cerita kisah pulut dan tempe.. bagi orang-orang johor tempe ni merupakan makan yang tidak asing bagi mereka..bak kata lain sinonim, tempe dan johor tak dapat dipisahkan..hahaha..tapi ada juga negeri-negri lain yang makan tempe ni macam selangor, melaka dan lain-lain..
 
Hidangan yang kat bawah ni adalah pulut dan tempe..korang pernah tak makan pulut dengan tempe.. mana gaya nya makan pulut dengan tempe ni..biasa orang makan dengan nasi, tak pun tempe goreng cicah sambal kicap..
 
 
Pagi tadi ibu buat sarapan ni..
 
Ibu cakap, ni makanan kegemaran arwah atok..pulut tu dimasak dahulu, dah tu dicampur dengan kelapa yang dah dimasak di atas kuali tanpa minyak..kemudian makan bersama tempe goreng..
 
Bapak cakap, ni makanan pesawah-pesawah zaman dulu-dulu..makanan ni kira famous di kalangan pesawah gitu la.. kenapa?? entah, aku pun tak tahu.. pesawah-pesawah kat kampung atok aku je kod yang makan makanan ni..kalau tanya pesawah di utara tanah air mesti diorang tak makan makanan ni..hihi.. macamna pun bagi yang tak pernah cuba boleh lah mencuba resepi baru ni..
 
 
" Selamat Mencuba "





Blog, Updated at: Sunday, December 16, 2012

0 comments:

Post a Comment