Vitamin C

Posted by

Vitamin C sering dikaitkan dengan kecantikan kulit.. 
Ada yang sanggup mengeluarkan belanja yang besar untuk melakukan suntikan vitamin c pada wajah.. 
sebelum nak suntik apa-apa kat muka, sebagai orang Islam, kita perlu meneliti hukum samada dibolehkan atau tidak suntikan itu dibuta.. tetapi kalau kita mengambil supplement vitamin c sebagai makanan tambahan confirm tak menyalahi hukum agama Islam.


Apa dia kelebihan Vitamin C?

Membentuk Kolagen 
Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ialah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. 

Memperbaiki Simptom Pendarahan 
Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.

Peningkatan Sistem Imun 

Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema. 

Memerangi kanser 

Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan. 

Mencantikkan Kulit  

Pengambilan Vitamin C hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat. 

Memperbaiki Insomnia 

Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan. 

Mengekalkan kolestrol sihat  

ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.

 


Nurizan Ahmad
SID No: 1096713
013-6783854/nurizanahmad@yahoo.com





Blog, Updated at: Friday, February 14, 2014

0 comments:

Post a Comment