Rumah Kecik Sederhana

Posted by

Salam semua..

Pada musim-musim hujan sekarang ni, maka banyak lah tapak-tapak kaki si comel merata-rata kat luar dan dalam rumah.. Angin yang bertiup pulak menerbangkan daun-daun dan debu masuk kat koridor rumah.. Letih nya rasa nak mengemas dan mengemop rumah ibu..

Nak kata besar sangat rumah ibu ni tak lah, tapi tak sanggup rasanya nak kemas semua sehari.. Dalam seminggu spend time 2 hari untuk mop ruang tamu & beranda depan sekali dan mop dapur & koridor dapur sekali.. Kalau nak buat dalam sehari semua boleh sakit pinggang dibuatnya.. Bilik air seminggu sekali cuci.. Menyapu rumah terpaksa buat hari-hari sebab lepas sapu mesti ada je yang buat sepah lagi.. Ni belum ada budak2 kecik, kalau ada budak tak tahu la macam mana.. Ni belum kira lagi kerja-kerja memasak, membasuh baju, pinggan mangkuk.. Memang tak habis-habis buat kerja rumah ni.. Oleh sebab itu hargai lah ibu-ibu mahupun suri-suri rumah yang hari-hari melakukan rutin kerja rumah ni..


Orang kata rumah kecik ni sempit lagi-lagi kalau ahli keluarganya ramai.. Tapi bila fikir nak kena kemas rumah tu sorang-sorang cukup la sekadar rumah yang kecil dah sederhana.. Kalau ada maid tak apa la jugak, boleh tolong2 mengemas rumah.. tapi bab membasuh baju dan memasak rasa tak rela pulak bagi kat maid yang buat semua tu.. G.E.L.I..huhuhu

Biarlah rumah tak besar asalkan hidupnya bahagia,
Biarlah rumah tak besar asalkan hidupnya berkat,
Biarlah rumah tak besar asalkan pendapatannya halal,
Biarlah rumah tak besar asalkan bersih dan kemas,
Biarlah rumah tak besar asalkan tahu mensyukurinya,
Biarlah rumah tak besar asalkan ikhlas buat kerja-kerja rumah..hihi

"B, cukuplah rumah kita nanti kecil dan sederhana asalkan kita bahagia bersama"



Blog, Updated at: Friday, November 16, 2012

0 comments:

Post a Comment