Tunaikan Janji

Posted by

Salam semua..

Izan baru je tukar address blog ni dari prettyiz.blogspot kepada nurizanahmad.blogspot. Ada sesiapa perasan tak?.hihi.. Kenapa tukar? Tak takut trafic kurang ke?. Izan tukar sebab izan dalam perancangan nak bina Personal Branding.

Ok ok. Izan nak share cerita sebenarnya. Nak dengar cerita tak ni?. Izan harap perkongsian ni dapat memberi sedikit pengajaran kepada semua dan peringatan untuk diri izan.

Awal tahun haritu, izan ada tetapkan KPI bisnes izan. Izan target nak dapat income XXXX.00 dan izan juga dah berjanji akan infaq kan 10% dari pendapatan yang izan dapat tu. Alhamdulilah performance sale sangat-sangat baik. Tiap-tiap bulan izan asingkan 10% untuk infaq yang izan dah janji dan masukkan dalam uncang. Bila dikumpul-kumpul banyak jugak. Untuk memudahkan izan kira untung bersih, tiap-tiap hari izan akan tulis dalam buku sale yang masuk. Sampai lah ada satu bulan ni izan tak buat macam bulan-bulan sebelumnya. Duit infaq yang sepatutnya izan masukkan dalam uncang, izan tulis kat kertas je. Dah lah duit infaq tak masuk dalam uncang, sale harian pun izan tak tulis dalam buku. Jadi, ada bulan yang ter skip untuk infaq sebab tak buat kira-kira. Tahu tak apa yang terjadi lepas tu?. 

Dalam izan leka tu Allah uji. Sale bulanan makin hari makin berkurang. Bukan tu saje, tambah pulak izan kena tipu dengan kawan. 4 ribu lesap sekelip mata. Masa belum kena tipu tu macam-macam izan dah rancang. Nak kembangkan bisnes, nak buat itu buat ini. Entah kat mana hilang rasa tak bersalah pada Allah masa tu. Bila dapat tahu yang kawan tu tipu izan, baru lah tersedar, izan ada hutang dengan Allah belum bayar, izan buat sambil lewa je sebelum ni. Terkedut jugak masa tu.

Izan tak sedih sangat pun kena tipu, sebab izan tahu tu salah izan. Musibah yang datang semua atas perbuatan diri kita sendiri. Izan cuma sedih sebab izan cuai dalam tunaikan janji izan. Iman izan lemah. Berhari-hari juga izan fikir, kalau izan tak bohong pada Allah dan diri izan pasti perkara tu tak jadi. Tapi nasi dan jadi bubur, tak ada apa yang boleh diundur. Ini lah yang dikatakan takdir. Harta yang kita miliki bukan milik kita sebenarnya. Boleh jadi milik takdir macam apa yang berlaku pada izan, belum sempat guna harta tu takdir dah ambil. Boleh jadi milik waris andai izan meninggal dunia. Harta milik kita hanyalah harta yang kita laburkan untuk saham akhirat. Biarlah kita hidup sederhana di dunia tetapi kaya di akhirat. Amiinn. Mudah-mudahan.

Dari apa yang dah berlaku, izan jadikan pengajaran untuk diri izan. Kalau izan tak hilang 4 ribu tu entah apa agaknya dah jadi, Mungkin sampai sekarang masih tak sedar diri agaknya. Atas sebab kena tipu dengan kawan tu jugak lah menjadi asbab izan nak bina Personal Branding atas bimbingan Cikgu June Mohd Som sekarang ni. Ada ke orang bisnes yang belum kenal Cikgu June Writer ni. Kalau ada yang nak join kelas Cikgu June klik sini. Cikgu June banyak sangat share tips-tips bisnes. Best tau. Tapi Cikgu June ni garang. Kalau dengar suara Cikgu June, bergetar jiwa.  

Last sekali, izan berazam nak kuarkan zakat perniagaan dan kekalkan infaq 10%. 
Alhamdulillah Allah masih sayang izan, Allah uji izan untuk memperbaiki kesilapan izan.


Business Online
Iman Lemah dan Hina



Blog, Updated at: Thursday, September 08, 2016

0 comments:

Post a Comment