Rawatan Buasir - 4 Peringkat Buasir

Posted by

Kali ini izan nak berkongsii info tentang buasir.. Penyakit buasir atau Hemmoroid ialah penyakit yang boleh terjadi di bahagian dubur.. boleh terjadi bila saluran darah venus (veins) mengembang dan bengkak di sekitar dubur (rektum dan anus)..

Terdapat dua jenis buasir yang utama iaitu :
Buasir Luar iaitu ia berlaku di bawah kulit, betul-betul di luar pembukaan dubur.. ia mungkin akan menyebabkan sakit dan rasa gatal, terutamanya semasa pembuangan air besar.. Buasir jenis ini agak lembut (jika dipegang dengan tangan). Ia selalunya berbentuk bulat, berwarna purple.. 

Buasir Dalam pula buasir yang berlaku di bahagian dalam rektum.. Selalunya buasir jenis ini tidak sakit. Penderita buasir jenis ini hanya akan menyedari masalah yang menimpanya bila terdapat darah yang keluar dari duburnya..



Sesetengah pesakit mengalami buasir dan luka (anal fissures) manakala sesetengahnya hanya menderita akibat anal fissures tersebut.. Thrombotic haemorrhoids (sekiranya darah di dalam saluran venus yang membengkak ini menjadi beku), pesakit mungkin akan mengalami pendarahan (tidak kira sama ada buasir dari jenis dalaman atau luaran).. Sakit yang dialami oleh penderita thrombotic haemorrhoids ini selalunya menjadi semakin teruk bila adanya irritasi atau pertambahan tekanan (contohnya bila batuk)..

Kebiasaan tanda-tanda awal ia sewaktu kita meneran ataupun  korang bagi tekanan semasa membuang air besar.. sehinggakan rasa sangat sakit kalau nk keluar.. Jadi, buasir ni adalah pembengkakan sel-sel pada melapisi saluran dubur itu.. jadi, bila sudah membengkak, najis yang keluar akan bergesel dengan buasir ni.. jadi, memang sakit dan perit yg amat sangat.. 

Buasir ni ada 4 peringkat, jika ada tanda-tanda macam kat bawah ni, korang boleh jumpa doktor cepat-cepat untuk mengelakkan berlarutan..
  
  • Tahap 1 - Berlaku pendarahan dan bengkak menonjol keluar
  • Tahap 2 - Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan akan masuk balik kat dubur tu
  • Tahap 3Keadaan yang sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya berada di dalam setelah ditolak masuk secara fizikal, maknanya korang kena la tolak guna jari, memang sakitlah sikit 
  • Tahap 4 -Darah pekat keluar, menyebabkan rasa sakit dan susah untuk meneran. Buasir akan berada di luar kawasan dubur. Memang sakit dan perlu  dibedah kalau dah macam nie.



so, rawat sebelum melarat.. vitamin yang sesuai untuk masalah buasir ni ostematrix, omega guard dan zinc.. vitamin-vitamin ni dapat membantu melawaskan so tak ada lah masalah nak meneran-neran kan.. pastu Insya Allah membantu menegecutkan bengkak dan memulihkan luka dengan lebih cepat..

Nurizan Ahmad
SMS/WatsApp/WeChat/Line : 013-6783854
Email : nurizanahmad@yahoo.com




Blog, Updated at: Wednesday, June 04, 2014

0 comments:

Post a Comment