Amalan Untuk Mata Sihat

Posted by

Mata adalah nikmat yang terindah yang Allah berikan pada kita semua.. Tidak semua orang diberi nikmat untuk melihat dunia.. Bila Allah beri nikmat, nikmat tu kelak akan dihisab.. bagaimana kita menggunakan nikmat yang Allah berikan pada kita.. Nikmat mata, apa yang kita lihat akan ditanya nanti.. Sebab itu, kita disuruh menjaga mata, lidah dan telinga.. Jaga pandangan mata, kerana mata adalah anak panah syaitan.. Macam-macam boleh jadi dengan sebab mata..

Ok, sedikit pengetahuan yang izan nak kongsikan berkaitan mata ni adalah amalan untuk mata yang sihat.. Mungkin ramai yang dah tahu.. Mungkin ramai juga yang sudah amalkan.. Bila bercakap pasal mata, ada ye vitamin untuk mata iaitu Carotomax.. Khusus untuk si kaca mata boleh cuba vitamin ni bagi mata lagi sihat.. Izan pun dah ditarik sedikit nikmat penglihatan, latest pergi check mata dah tak nampak dah huruf-huruf yang paling kecik yang bawah sekali tu.. Allahuakbar.. masa tu tahun 2010, buat check up untuk sambung master, doktor sarankan suruh pakai spec, tapi tak buat pun.. Sebab bukan tak nampak pun.. Sekarang ni dah 2014, tak tahu lah macamana tahap penglihatan izan.. Cuma perasan, kadang-kadang nak baca kain rentang yang digantung kat tepi-tepi jalan tu adakala tak nampak dengan jelas tulisan-tulisan tu.. Jarak penglihatan dah semakin kurang..


Selain amalkan vitamin, boleh juga amalkan makan lobak untuk mata sihat, lihat pokok-pokok hijau, masa mandi masukkan air dalam mata, bersugi dan pakai celak sebelum tidur.. Bukan celak pensal tu ye, celak mekah yang serbuk tu.. ada doa nak pakai celak ni.. Insya Allah mata sihat..


Nurizan Ahmad
Pengedar Sah Shaklee 
SMS/WatsApp/WeChat/Line : 013-6783854
Email : nurizanahmad@yahoo.com



Blog, Updated at: Monday, June 16, 2014

0 comments:

Post a Comment