Memori Ditinggal Bus

Posted by

Salam semua..

Jom dengar cerita..


Leburaya utara selatan memang sudah menjadi laluan biasa bagi aku..
sekejap kat johor sekejap kat kedah..apa aku buat??
Johor tanah tumpah darahku, Kedah tanah subur ilmuku..
so, memang selalu lah berulang-alik Muar-Alor Star, Alor Star-Muar..
Kedah dah jadik macam second stage aku..
Alhamdulillah tak pernah accident sepanjang  naik mana-mana bus..

Yang tak boleh lupa ni lah, kena tinggal bus..
Aduhai..memang trouble sangat la kalau nak jalan jauh ni bus pulak tinggalkan kita..
Aku ke yang lewat?? ke bus tu yang cepat??
Rasa nak nangis pun ada..dah lah beli tiket mahal..
tak kan nak kena beli tiket lain kod..
pokai la aku macamni..

Lepas habis belajar kat Kedah..
sekali-sekala tu ada juga melawat negeri jelapang padi tu..
 ziarah lecturer, ziarah kawan-kawan, saudara-mara..
biasalah orang prihatin..hihi

One day ni, aku dah beli tiket nak pergi sana, bus pukul 12.30 tengahari..
ada kelas pulak masa tu..cuak gak dibuatnya bus tinggal aku..
memang betul sampai-sampai je bustand bus dah tak ada..
ternampak bus dah kuar ke jalan besar, cepat-cepat call kaunter mintak bus tunggu..
cuak gilerr, rasa nak nangis kalau tak dapat kejar bus tu..
terpaksa ambil teksi follow bus tu..
Alhamdullilah bus tu berhenti dan tunggu..fuuuhhh..lega..
bersyukur tak terhingga bila dah dapat naik..

Tak habis kat situ je..
 bila dah sampai Perak, bus berhenti rehat dalam setengah jam ke satu jam..
bila bus dah nak gerak, driver hon banyak kali..
sebab ada sorang mamat ni tak naik-naik bus lagi..
kesian tul kat mamat tu, bus tinggal dia macam tu je..
dengan beg, barang-barang semua dalam bus..

Isshhh..memang kesian tul mamat tu..
macam mana lah dia nak balik...
tragis betul..tak tahu lah apa jadi kat dia..

Kalau korang nak jalan jauh, pilih lah bus yang elok-elok sikit..
buatnya ditinggal bus kat R&R..memang haru..

dah lama tak ke Kedah..
entah bila nak sampai sana lagi..
terlalu banyak memori tercatit kat sana..


Salam rindu buat rakyat Kedah.. 

dan juga warga UUM yang dirindui..






Blog, Updated at: Friday, August 31, 2012

0 comments:

Post a Comment